Ara ja tinc els resultats de les enquestes a les famílies i us puc avançar una mica com ha anat . Si us sembla bé , copiaré l´enquesta aquí a sota , marcaré amb diferents colors els apartats i us aniré dient com han estat les respostes rebudes . Vinga doncs,
Enquesta a famílies amb alumnes al Cicle Superior
· Primer de tot, moltes gràcies per a participar en aquesta enquesta .
· Només us suposaran deu minuts contestar-la.
· Recordeu , només heu d´encerclar un número per a opinar ( 0 gens / 1 no massa / 2 una mica / 3 força 4 bastant / 5 molt ) .
· L´enquesta és totalment anònima, podeu estar tranquils.
Sexe de l´alumne noi / noia Curs 5è / 6è
Sobre els seus interessos
1.T´interesses i li preguntes sobre el que està treballant a classe ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Tot sovint tens converses amb el teu fill / a sobre temes interessants ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Fas activitats culturals amb els teus fills / es ( museus , exposicions, teatre, excursions , comprar algun llibre ) ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Quan t´adones que una activitat determinada li interessa li proposes que es faci preguntes i busqui aprofundir més sobre el tema ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sobre el seu sentiment de competència per aprendre
1.Tens unes expectatives positives i ajustades del teu fill/a i li fas saber que esperes coses bones d´ell ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2.Penses i li fas veure que la intel.ligència es una suma de capacitats que pot millorar amb l´esforç i els coneixements que es van assolint ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Al parlar de qualsevol èxit o fracàs , procures no parlar de la sort o de donar la culpa als altres i et bases en la responsabilitat personal ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Li exigeixes que treballi bé i li compres alguna cosa quan ho aconsegueix
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. El felicites quan aconsegueix bons resultats?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6 Quan li surt malament alguna cosa que està fent , li proposes que es pregunti: per què està malament?en què m´he equivocat?de quina manera ho puc arreglar?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7. Quan el veus angoixat davant d´una feina difícil , l´ajudes a organitzar-se , per exemple fer la feina per parts ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8. Quan estàs segur que alguna cosa no li convé , li dius clarament : no et deixo, no t´ho compro, i li expliques per quina raó ho fas ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sobre el seu projecte personal
1. T´has preocupat i has aconseguit que a casa tingui un espai propi i uns temps concrets per treballar i estudiar?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Has posat horaris per veure la televisió, per jugar a l´ordinador , etc..?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Quan s´han de fer sortides, excursions, vacances , ...comptes amb la seva decisió ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Li revises l´agenda sovint ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. Afavoreixes que faci activitats extraescolars ( esports, música, ceràmica, dibuix, ballet , etc..) ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6.Disposes a casa d´un temps de tranquil.litat i silenci per a poder disfrutar de la lectura?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7. Fas comentaris sobre aspectes positius de la seva manera de ser ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8. Fas comentaris sobre aspectes negatius de la seva manera de ser ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
9. Parlem sobre el futur o sobre alguna idea que pugui tenir sobre estudis o treball?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sobre els professors
1. Respectes les decisions que prenen els seus mestres en relació a actituds i comportaments concrets?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Acceptes les demandes que fan els mestres ( comprar material, excursions , etc,...) ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Vas a les reunions que convoquen els professors?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Demanes alguna entrevista a part de les reunions que convoquen ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. Participes en les activitats de l´AMIPA,en les festes de l´escola, en les xerrades que es fan ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6. Si es queixa d´algun comportament amb un professor ho parles amb el teu fill/a i si és necessari insisteixes que ho aclareixi amb el professor ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7. Quan estàs segur que alguna cosa no li convé , li dius clarament : no et deixo, no t´ho compro, i li expliques per quina raó ho fas ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8.Davant del teu fill/a ,et dirigeixes al mestre de forma clara i respectuosa ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Sobre els seus companys
1. Afavoreixes les relacions d´amistat que té amb els seus amics ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Mostres interès per conèixer els seus amics ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Promous que treballi amb altres companys fora de l´escola i que s´ajudin entre ells ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Ensenyes al teu fill/a posar-se en el lloc de l´altre per a comprendre el que veu, el que pensa i sent una altra persona?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. El teu fill/a ha vist que quan s´han produït situacions agressives tu has procurat relaxar la situació i resoldre-la de manera constructiva ?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6. Afavoreixes que generi projectes amb companys que suposin una planificació conjunta i coordinació d´esforços ( equips esportius, sortides , campaments, grups de teatre, grups musicals, preparar coreografies )?
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Els resultats són :
Franja vermella
Tots els pares mostren bastant o molt interès pels interessos dels seus fills / es ( 85% ) però molts reconeixen que conversen poc sobre temes interessants ( 55% ) , no van gens o no gaire a fer activitats culturals amb ells ( 30% ) i no l´ajuden a aprofundir sobre temes que li interessin ( 8% ) .
Franja verda
És una de les franges on he trobat més unanimitat en les respostes . Un 91% dels pares estan molt d´acord en totes les respostes que se´ls hi formulen i fins i tot a la pregunta 4 contesten que no compren res quan treuen bons resulats. En dues de les enquestes els pares m´escriuen unes observacions al final d´aquest apartat:Estudiar és la seva feina / Venen a l´escola per aprendre , és el que toca.
Franja blava
En aquesta franja hi ha disparitat d´opinions i de respostes . Algunes famílies no tenen massa fixats uns horaris per a cada cosa ( 57%) però en canvi gairebé tots els pares responen que disposen d´un espai propi perquè el noi/ a puguin treballar ( 82%) .En aquest apartat també em sobta la resposta de moltes famílies ( 66% ) que no disposen d´un temps de tranquil.litat i silenci per a la lectura . Caldrà veure quines conseqüències se´n deriven ....
Franja groga
En general força respostes encerclades amb un 4 o un 5 però ...alerta a la pregunta 5 !!!!! Hi ha un 64% de les famílies que reconeixen que no participen en les activitats de l´AMIPA , ni en les xerrades , ni en les festes de l´escola . M´agradaria poder tenir més temps i aprofundir sobre el tema però el que està clar és que quan es tracta de participar o d´implicar-se això ja costa més .
Em pregunto ...potser doncs l´alumnat desmotivat és fill de pares desmotivats ? Tindrà alguna relació ?
Franja lila
No hi ha massa respostes estranyes . Tot i això a la pregunta 3 noto que hi ha un alt percentatge ( 63% ) de pares que no promouen massa el treball amb altres companys a fora de l´escola i això també m´ha sobtat .
Podrem doncs els mestres ensenyar a treballar en equip si des de casa no se´ns ajuda ?
Aquestes són unes primeres reflexions sobre els resultats . Caldrà aprofundir-hi més per treure´n suc.
Trobo interessant, l'anàlisi que has fet de les enquestes a les families.
ResponEliminaFranja vermella el 30% reconeixen qeu no fan gaire activitats culturals amb ells.
franjaggroga, el 64% de les families no participen a l'AMPA.
Franja lila
el 63% de pares que promouen l'aprenentatge en equip
Crec que interessant ressaltar el grau d'implicació de la familia en l'educació dels seus fulls i l'eduació amb els seus iguals. També es alarmant que practicament la meitat de les families no participen a l'AMPA, penso que encara és una mitja, dependrà de la realitat i l'entorn de l'escola o Institut.
Penso i estic d'acord amb tu, que les families tenen que canviar i tenen molt per fer i ajudar als seus fills, però nosaltres com educadors i futures pscicopedagogues hem de fomentar la participació, formació i orientació enle procés d'aprenentatge dels seus fills.
Bona feina! gràcies per compartir-la!