La meva llista de blogs

divendres, 14 de desembre del 2012

Més bibliografia interessant

Molt bones,

D´entre els llibres que m´estic llegint , m´ha agradat aquests dies veure que moltes vegades la teoria no està tan lluny de la pràctica i que moltes de les coses que a vegades es duen a terme en sessions de reeducació, a l´aula, amb la logopeda , etc... tenen una base teòrica que acaba donant fruits si es fa un treball ben fet.
Ulzurrun , Ascen Diez (corrd. )  L´aprenentatge de la lectoescriptura des d´una perspectiva constructivista . Activitats per a fer a l´aula. Volums I i II .Ed. Graó.Barcelona , 2007.

M´explicaré.

Durant les sessions de reeducació a les que havia assistit ( les d´en R. , les de l´A. o les d´en S.) m´he adonat que les psicopedagogues i/o logopedes tenen clares algunes premises teòriques molt importants : fan un aprenentatge , una reeducació de la lectoescriptura des d´una perspectiva constructivista; és a dir treballen per a  :

  • Propiciar la participació de tot l´alumnat . Els infants han de sentir-se protagonistes del seu procés d´ensenyament - aprenentatge . Penso amb en S. quan la Dúlia li demana que faci ell mateix les cartes del joc , o quan li demana que inventi paraules , per exemple )
  • Facilitar l´opcionalitat d ´elecció , la diversificació curricular i l´ajut pedagògic .Recordo quan la logopeda de l´A. li deixa escollir si vol escriure la puntuació d´un joc a la llibreta o no , per exemple .
  • Anticipar al nens el tema que es treballarà . Quan per exemple la logopeda de l´A. li explica què faran durant lasessió o bé quan la Dúlia li explica a en S. només arribar què té pensat fer aquell dia.
  • Tenir en compte la motivació , els interessos de l´alumnat . Quan la logopeda de l´A. li deixa escriure frases on ella pugui esplaiar-se explicant coses relatives  a les seves col.leccions i joguines.
  • Establir relacions reals constants entre allò que l´escolar sap i el nou contingut (ZDP ) .La Dúlia li proposa a en S. en cada una de les sessions partir del que s´ha fet a la classe ( ella hi és present algunes hores ) i això fa que sigui molt fàcil engegar peruqè es coneix del que s´està parlant o el que s´està fent.
  • Aprofitar els errors . Oferir models . Les diferents respostes de les alumnes i dels alumnes , tal i com assenyalen Peso i Vilarrubias ( 1989) no les hem de considerar com a errors , sino com a etapes aproximades i progressives que porten a la formació del coneixement.Recordo una de les sessions de reeducació de l´A. que la logopeda li fa rellegir una frase on s´ha equivocat i ella ho rellegeix i ella mateixa diu : Ui , m´he equivocat ! Ho torno a escriure !
Aquestes són només alhgunes de les premises teòriques que es  proposen en aquests dos volums que he estat llegint però que jo pensava que podien il.ustrar perfectament algunes de les pràctiques a les quals he estat present.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada