Aquí us penjo dues sessions d´observació més. Va coincidir que eren classes de llengua castellana però eren dues hores que jo podia fer la observació.
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA
Items a tenir en compte
|
Cinquè de primària
|
Sisè de primària
|
CONTEXT
Dia i
Hora del dia
Docents que porten la classe
Distribució de l´espai de l´aula
INICI DE LA SESSIÓ
Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
Dilluns 26 de març.Matí de 12 a 13h. Classe de llengua castellana.
Professor de llengua castellana que no és el tutor.
Els alumnes estan asseguts en fileres, d´un en un.
El mestre demana als alumnes diverses vegades silenci. Els hi costa callar. Quan nota que ja hi ha ambient per treballar , demana als alumnes que preparin un bolígraf , que s´ajuntin amb la parella que els hi dirà , i que estiguin molt atents a la pissarra . Són consignes generals per a tots , tot i que noto que hi ha dos alumnes a qui s´adreça de manera més particular , i demanant-los diverses vegades si ja estan preparats i si han entès el que han de fer.
|
Dimecres 28 de març
Tarda de 16 a 17h.
Classe de llengua castellana
Professor de llengua castellana , que no és el tutor.
Els alumnes estan asseguts d´ un en un en fileres mirant cap a la pissarra .
El mestre demana a l´alumnat que no tregui el llibre encara i comença la classe passant-los un resum del que es va treballar a la classe anterior amb l ´ajuda de la pissarra digital i el programa prezi programa prezi
|
Explicitació dels objectius d´ aprenentatge
|
Amb el programa prezi , els hi projecta una sèrie de continguts treballats en la sessió anterior
( són continguts de gramàtica ) i els hi diu que només han d´escriure si les afirmacions que veuran són vertaderes o falses. Després explica que llegiran una lectura en grups de quatre i miraran de fer-ne un resum entre tots. Hi haurà una pauta a seguir per fer el resum . Hi haurà deures.
|
Explica que avui es tractarà de revisar el que es va treballar a la classe anterior ( continguts ortogràfics ) i també miraran de posar en pràctica el que han entès a partir d´uns exercicis preparats ,al llibre i a la pissarra digital ( procediments ortogràfics). Hi haurà deures.
|
Interaccions amb l´alumnat per detectar coneixements previs
|
Ha de recordar lo que es va fer en la sessió anterior i ho ha de fer aturant-se dues vegades perquè costa fer silenci. Pregunta a dos alumnes particularment si tenen clara la tasca a fer.
|
Fa parelles d´alumnes i els hi projecta un exercici a la pissarra digital explicant-los que han de trobar els errors ortogràfics que hi ha en el text . Pregunta força vegades si tothom ho ha entès i s´adreça a dues parelles en particular ( en aquestes dues parelles hi ha alumnat problemàtic ) .
|
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
|
La majoria dels alumnes de seguida es posen a treballar , tot i que algunes parelles pregunten a les altres si el que estan fent és corretce, per reafirmar que el que estan fent és el que se´ls hi ha demanat.
|
Els alumnes es posen de seguida a treballar, no es fan massa preguntes entre ells i de tant en tant aixequen la mà si volen que el mestre els hi aclareixi algun dubte .Em sobta l´actitud de l´alumnat (molt de cara a la feina) i l´ambient de la classe( tots estan treballant en parelles però no hi ha xivarri, es manté força el respecte i l´ambient de treball )
|
Tipus d´agrupaments ( individual, per parelles, per grups, etc...)
|
Treballen en parelles durant aquesta primera part de la sessió.
|
Van treballant en parelles durant l´inici de la sessió.
|
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
|
Activitat cooperativa . Els dos membres de la parella han d´ajudar-se per a respondre l´exercici .
|
Activitat creativa i cooperativa . Han d´ajudar-se l´un a l´altre a resoldre l´exercici que va sortint a la pissarra digital.
|
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
|
La majoria molt autònoms tot i que hi ha dos alumnes que necessiten l´ajuda del mestre durant tota aquesta primera part de la sessió.
|
Molt autònoms.Hi ha una parella que proposa al mestre de poder fer la correcció de l´exercici ells , de dirigir-la . El mestre els hi diu que sí, que cap problema.
|
DURANT LA SESSIÓ
Interaccions : alumne /professor ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
|
Un cop han fet i corregit l´exercici per parelles, el mestre dóna per acabada aquesta primera part de la sessió i demana a l´alumnat que , mirant al llibre , facin una lectura col.lectiva d´un text que hi ha al llibre. . Tos ho segueixen força bé. Després agrupa a l´alumnat en grups de quatre( menys un grup que és de tres ) i que provin de resumir el text a partir d´una pauta que ell projecta en la pissarra digital. Hi ha un grup que té problemes perquè no tots estan d´acord amb qui els hi ha tocat treballar i el mestre els hi demana que mirin de resoldre-ho ells , que en parlin. Estan uns minuts parlant-ho i després diuen al mestre que està solucionat.
|
Tal i com ja vaig observar en la classe anterior , durant la sessió , el professor organitza la classe de manera que els diferents exercicis que proposa tinguin maneres de treballar diferents . Aquesta vegada , el mestre comença explicant, mitjantçant la pissarra digital , com s´hauran de fer els exercicis ( n´hi ha de molt variats i diferents i cal llegir bé els enunciats ) . Un alumne li demana si poden continuar treballant en parelles i el mestre ( tot i que no era el que tenia previst ) diu que sí, que no hi ha problema sempre que es faci la feina. Els hi dóna 35 minuts per a fer-los i comenta que després cada parella en corregirà un de diferent. Si n´hi ha més , potser alguna parella haurà de repetir.
|
Grau de comprensió de les tasques
|
Sembal que ho entenen tots força bé i la pauta de resum que es projecta a la pissarra digital ajuda molt.
|
Tothom ho entén molt bé. El mestre va passejant-se per l´aula i va ajudant a tres parelles que potser sap que poden tenir més dificultats en la tasca proposada.
|
Grau de concentració i implicació
|
Força concentració i implicació , fins i tot el grup que ha començat tenint problemes.
|
Molt implicats i concentrats en la feina tot l´alumnat.
|
Elements que distreuen o despisten
|
Noto que fa força calor a l´aula i això fa que alguns alumnes es treguin jerseis i els vagin a deixar al penjador. Tot i això no es despisten massa de la feina a fer.
|
Hi podria haver elements de distracció perquè és una classe amb un alumne amb un TC però ni es nota.
|
Seguiment de les consignes
|
Al principi, em semblava que costaria però hi ha un seguiment total de les consignes donades.
|
Seguiment total de les consignes donades.
|
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
Cada grup va explicant com ha fet el resum ( el mestre va preguntant i a cada grup nomena un portaveu perquè faci aquesta feina ) . Tos els grups ho han resolt tot i que la manera de fer-ho ha estat diferent. Hi ha un grup que ha escrit poc i un altre grup li demana que com és que el resum l´han fet tan curt. El mestre no hi intervé per res, només es limita a donar els torns de paraula i els alumnes van explicant-se el perquè ho han decidit resumir de la manera que ho han fet. El mestre repeteix que està bé , que accepta la manera més pràctica que han fet servir per resumir.
|
Es corregeixen els exercicis ( cada parella un i alguna parella dos ) i el mestre els explica els deures a fer per la propera sessió. Són dos fulls d´exercicis del mateix tipus que han treballat en parelles però ara caldrà fer-los individualment.
|
Hi ha hagut conversa amb el docent durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
|
El mestre s´adreça a mi però no massa . Està força pendent de la feina dels diferents grups .Els alumnes no estan massa pendents de mi, el mestre ja els havia dit que jo aniria a observar-los.
|
El mestre es va adreçant a mi per explicar-me el que va fent . Quan es produeix la interacció de l´ alumnat que demana poder tenir més presència en la correcció dels exercicis o en la manera de treballar , el mestre m´ho comenta de manera molt positiva, entén que es van fent grans i que cal donar-los –hi marge de maniobra perquè puguin decidir certes cosetes d´organització de la classe .
|
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
|
Els deures tenen a veure amb els continguts gramaticals que han treballat / repassat a l´inici de la sessió. Tenen tres exercicis de deures .
|
Dos fulls de deures , una cara per davant i una per darrera , que alguns comencen a fer en silenci i de manera individual. Hi ha cinc exercicis en total que no han de copiar enlloc, sinó fer-los directament en el full que se´ls hi ha donat.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada