La meva llista de blogs

dimarts, 10 d’abril del 2012

Tercera i quarta observació

Molt bones Bloggers ,

Aquí us penjo dues sessions d´observació més. Va coincidir que eren classes  de llengua castellana però eren dues hores que jo podia fer la observació.

 
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA

CLASSES

Items a tenir en compte

Cinquè de primària 

Sisè de primària
CONTEXT
Dia i
Hora del dia


Docents que porten la classe                              



Distribució de l´espai de l´aula


INICI DE LA SESSIÓ

Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
Dilluns 26 de març.Matí de 12 a 13h. Classe de llengua castellana.

Professor de llengua castellana que no és el tutor.


Els alumnes estan asseguts en fileres, d´un en un.


El mestre demana als alumnes diverses vegades silenci. Els hi costa callar. Quan nota que ja hi ha ambient per treballar , demana als alumnes que preparin un bolígraf , que s´ajuntin amb la parella que els hi dirà , i que estiguin molt atents a la pissarra . Són consignes generals per a tots , tot i que noto que hi ha dos alumnes a qui s´adreça de manera més particular , i demanant-los diverses vegades si ja estan preparats i si  han entès el que han de fer. 
Dimecres 28 de març
Tarda de 16 a 17h.
Classe de llengua castellana

Professor de llengua castellana , que no és el tutor.


Els alumnes estan asseguts  d´ un en un en fileres mirant cap a la pissarra .


El mestre demana a l´alumnat que no tregui el llibre encara i comença la classe passant-los un resum del que es va treballar a la classe anterior amb l ´ajuda de la pissarra digital i el programa prezi   programa prezi
Explicitació dels objectius                       d´ aprenentatge
Amb el programa prezi , els hi projecta una sèrie de continguts treballats en la sessió anterior
 ( són continguts de gramàtica ) i els hi diu que només han d´escriure si les afirmacions que veuran són vertaderes o falses. Després explica que llegiran una lectura en grups de quatre i miraran de fer-ne un resum entre tots. Hi haurà una pauta a seguir per fer el resum . Hi haurà deures.
Explica que avui es tractarà de revisar el que es va treballar a la classe anterior ( continguts ortogràfics ) i també miraran de posar en pràctica el que han entès a partir d´uns exercicis preparats ,al llibre i a la pissarra digital ( procediments ortogràfics).  Hi haurà deures.
Interaccions amb       l´alumnat per detectar coneixements previs
Ha de recordar lo que es va fer en la sessió anterior i ho ha de fer aturant-se dues vegades perquè costa fer silenci. Pregunta a dos alumnes particularment si tenen clara la tasca a fer.
Fa parelles d´alumnes i els hi projecta un exercici  a la pissarra digital explicant-los que han de trobar els errors ortogràfics que hi ha en el text . Pregunta força vegades si tothom ho ha entès i s´adreça a dues parelles en particular ( en aquestes dues parelles hi ha alumnat problemàtic ) .
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
La majoria dels alumnes de seguida es posen a treballar , tot i que algunes parelles pregunten a les altres si el que estan fent és corretce, per reafirmar que el que estan fent és el que se´ls hi ha demanat.
Els alumnes es posen de seguida a treballar, no es fan massa preguntes entre ells i de tant en tant aixequen la mà si volen que el mestre els hi aclareixi algun dubte .Em sobta l´actitud de l´alumnat (molt de cara a la feina) i l´ambient de la classe( tots estan treballant en parelles però no hi ha xivarri, es manté força el respecte i  l´ambient de treball  )
Tipus d´agrupaments (  individual, per parelles, per grups, etc...)
Treballen en parelles durant aquesta primera part de la sessió.
Van treballant en parelles durant l´inici de la sessió.
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
Activitat cooperativa . Els dos membres de la parella han d´ajudar-se per a respondre l´exercici .
Activitat creativa i cooperativa . Han d´ajudar-se l´un a l´altre a resoldre l´exercici que va sortint a la pissarra digital.
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
La majoria molt autònoms tot i que hi ha dos alumnes que necessiten l´ajuda del mestre durant tota aquesta primera part de la sessió.
Molt autònoms.Hi ha una parella que proposa al mestre de poder fer la correcció de l´exercici ells , de dirigir-la . El mestre els hi diu que sí, que cap problema.
DURANT LA SESSIÓ

 Interaccions  :             alumne /professor    ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
Un cop han fet i corregit l´exercici per parelles, el mestre dóna per acabada aquesta primera part de la sessió i demana a l´alumnat que , mirant al llibre , facin una lectura col.lectiva d´un text que hi ha al llibre. . Tos ho segueixen força bé. Després agrupa a l´alumnat en grups de quatre( menys un grup que és de tres ) i que provin de resumir el text a partir d´una pauta que ell projecta en la pissarra digital. Hi ha un grup que té problemes perquè no tots estan d´acord amb qui els hi ha tocat treballar i el mestre els hi demana que mirin de resoldre-ho ells , que en parlin. Estan uns minuts parlant-ho i després diuen al mestre que està solucionat.
Tal i com ja vaig observar en la classe anterior , durant la sessió , el professor organitza la classe de manera que els diferents exercicis que proposa tinguin maneres de treballar diferents . Aquesta vegada , el mestre comença explicant, mitjantçant la pissarra digital , com s´hauran  de fer els exercicis ( n´hi ha de molt variats i diferents i cal llegir bé els enunciats ) . Un alumne li demana si poden continuar treballant en parelles i el mestre ( tot i que no era el que tenia previst ) diu que sí, que no hi ha problema sempre que es faci la feina. Els hi dóna 35 minuts per a fer-los i comenta que després cada parella en corregirà un de diferent. Si n´hi ha més , potser alguna parella haurà de repetir.
Grau de comprensió de les tasques
Sembal que ho entenen tots força  bé i la pauta de resum que es projecta a la pissarra digital ajuda molt.
Tothom ho entén molt bé. El mestre va passejant-se per l´aula i va ajudant a tres parelles que potser sap que poden tenir més dificultats en la tasca proposada.
Grau de concentració i implicació
Força concentració i implicació , fins i tot el grup que ha començat tenint problemes.
Molt implicats i concentrats en la feina tot l´alumnat.
Elements que distreuen o despisten
Noto que fa força calor a l´aula i això fa que alguns alumnes es treguin jerseis  i els vagin a deixar al penjador. Tot i això no es despisten massa de la feina a fer.
Hi podria haver elements de distracció perquè és una classe amb un alumne amb un TC però ni es nota.
Seguiment de les consignes
Al principi, em semblava que costaria però hi ha un seguiment total de les consignes donades.
Seguiment total de les consignes donades.
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
Cada grup va explicant com ha fet el resum ( el mestre va preguntant i a cada grup nomena un portaveu perquè faci aquesta feina ) . Tos els grups ho han resolt tot i que la manera de fer-ho ha estat diferent. Hi ha un grup que ha escrit poc i un altre grup li demana que com és que el resum l´han fet tan curt. El mestre no hi intervé per res, només es limita a donar els torns de paraula i els alumnes van explicant-se el perquè ho han decidit resumir de la manera que ho han fet. El mestre repeteix que està bé ,  que accepta la manera més pràctica que han fet servir per resumir.
Es corregeixen els exercicis ( cada parella un i alguna parella dos ) i el mestre els explica els deures a fer per la propera sessió. Són dos fulls d´exercicis del mateix tipus que han treballat en parelles però ara caldrà fer-los individualment.
Hi ha hagut conversa amb el docent  durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
El mestre s´adreça a mi però no massa . Està força pendent de la feina dels diferents grups .Els alumnes no estan massa pendents de mi, el mestre ja els havia dit que jo aniria a observar-los.
El mestre es va adreçant a mi per explicar-me el que va fent . Quan es produeix  la interacció de         l´ alumnat que demana poder tenir més presència en la correcció dels exercicis o en la manera de treballar , el mestre m´ho comenta de manera molt positiva, entén que es van fent  grans i que cal donar-los –hi marge de maniobra perquè puguin decidir certes cosetes d´organització de la classe .
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
Els deures tenen a veure amb els continguts gramaticals que han treballat / repassat a l´inici de la sessió. Tenen tres exercicis de deures .
Dos fulls de deures , una cara per davant i una per darrera , que alguns comencen a fer en silenci i de manera individual. Hi ha cinc exercicis en total que no han de copiar enlloc, sinó fer-los directament en el full que se´ls hi ha donat.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada