La meva llista de blogs

dimarts, 3 d’abril del 2012

Primeres dues sessions d´observació

Molt bones bloggers,

Després de posar una mica d´ordre a les quatre observacions fetes , de moment en tinc dues de força presentables que ja us puc penjar. Vaig estar dubtant molt sobre la graella a utilitzar i finalment i després de buscar bibliografia vaig decidir-me per aquest model extret d´un llibre que es diu Intervención educativa y diagnóstico psicopedagógico , de Bassedas , Huguet i Marrodán , Edit. Paidós,BCN (1989) . He de dir que la meva graella és una adaptació d´aquest model però que té en compte moltes coses de les que apareixen ern el model per a poder dur a terme una bona observació.
Aquestes dues primeres observacions les he fet una a cinquè i l´altre a sisè. He pogut comprovar , tal i com ja havia llegit en la meva biblografia bàsica del practicum ,que fer que l´aprenentatge es visqui com alguna cosa pràctica , personal i especial per l´alumne té molt més impacte que un aprenentatge genèric i estandaritzat . Això és una mica el que he pogut veure a la meva observació de sisè de primària: quan l´alumne es converteix en part activa , en experimentació activa , amb paraules de Kolb , fa que es motivi i que s´impliqui  en els aprenentatges .Extracte  , capitol  3 , Thorne , Kaye , Motivación y creatividad en clase , Edit. . Graó, núm 246 ,Barcelona,  2008 . pàgs. 34 i 35
Aquí teniu doncs, les meves dues primeres observacions .
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA

CLASSES

Items a tenir en compte

Cinquè de primària 

Sisè de primària
CONTEXT
Dia i
Hora del dia


Docents que porten la classe                              



Distribució de l´espai de l´aula


INICI DE LA SESSIÓ

Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
Dimecres 21 de març
Matí
De 11,10 a 12,05

Professor tutor que també dóna llengua catalana

Alumnes asseguts     d´un en un en fileres mirant tots cap a la pissarra .

 El professor s´adreça a tota la classe per demanar-los els deures . Són consignes generals , tot i que hi ha dues consignes individuals a dos alumnes con cretament.
Divendres 23 de març
De 11,10 a 12,05


Professor que dóna llengua castellana a sisè ,no és el tutor.

Alumnes asseguts en fileres , d´un en un


El professor s´adreça a tota la classe per explicar-los com            s´organitzarà  la sessió d´avui i obre la pissarra digital amb uns exercicis que han de fer en parelles  , seguint la pantalla , sense  escriure res, per tal de repassar els continguts treballats fins ara ( de les 3 sessions anteriors) . Ho fa mitjantçant un programa , el PREZI , amb el que ell treballa i que penjo l´enllaç a continuació per a poder donar-hi una ullada. http://prezi.com/
Explicitació dels objectius                       d´ aprenentatge
Deixa clar que primer es corregiran els deures i després continuaran allà on van quedar l´ultim dia . No hi ha massa explicitació dels objectius de la sessió ,  l´alumnat haurà  d´anar seguint la classe sobre la marxa.A l´inici de la sessió tampoc explica quines pàgines treballaran , ni si hi haurà deures per casa o no.
Molt ben explicitats . Deixa molt clar que cal primer repassar , després donar continguts i finalment treballar-los .
Interaccions amb       l´alumnat per detectar coneixements previs
 No trobo que hi hagi massa interaccions  per repassar els coneixements previs/ el que fins ara s´ha treballat.
Explica que primer cal saber si tothom té clar el que s´ha treballat fins ara per poder continuar endavant. Fa preguntes a les parelles per veure si saben el que se´ls hi demana abans de començar amb l´exercici que els hi ha preparat.
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
Alumnat que escolta , però pel que veig es van preguntant entre ells , sense fer cap pregunta al mestre , només contesten quan el mestre els hi demana.
Molt atents , la majoria tenen la feina a punt sobre la taula i el llibre obert per la pàgina que han de treballar.
Tipus d´agrupaments (  individual, per parelles, per grups, etc...)
Treballen de manera individual , menys una persona del grup que té un mestre de la USEE que l´ajuda .
Treballen en parelles a l´inici de la sessió . Les parelles les va dient ell , no són en funció d´on estan   asseguts , es van canviant de lloc   depenent amb qui els hi toca treballar.  
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
Activitat del tot reproductiva: corregeixen deures i es dediquen a reproduir el que han escrits en els seus fulls .
Activitat creativa i cooperativa . Han d´ajudar-se l´un a l´altre a resoldre l´exercici que va sortint a la pissarra digital.
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
Diferents graus     d´autonomia depenent de   l´alumnat  . Noto que els alumnes més espavilats funcionen més sols i els que els hi costa més es perden o demanen ajuda al company que tenen més a prop.   Mai al mestre .    
Molt autònoms , fins i tot els que els hi costa més s´espavilen per a respondre i per donar el seu punt de vista en l´activitat en parelles.
DURANT LA SESSIÓ

 Interaccions  :             alumne /professor    ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
Durant la sessió , el professor va explicant els continguts  i posa alguns exemples a la pissarra perquè s´entengui millor. El professor pren la inicitaiva i espera les respostes de                   l´alumnat.  Només  escriu tres exemples a la pissarra.
Durant la sessió , el professor organitza la classe de manera que els diferents exercicis que proposa tinguin maneres de treballar diferents . Primer proposa la correcció dels deures i es fa de manera individual tothom atenent al que té escrit. Després quan comença a treballar els continguts de la sessió , demana als alumnes que es posin en grups de 4 ( tot i que queda un grup de 3 perquè hi ha alumnes malalts )  i que provin de llegir entre tots el què s´explica en les pàgines del llibre . Un cop fet això a cada grup li assigna un apartat diferent perquè en 3 o 4 línies en facin un resum i un portaveu del grup provi  d´explicar-ho a la resta de la classe.
Grau de comprensió de les tasques
Les tasques es comprenen de diferent manera segons l´alumnat : els més espavilats ho cacen de seguida però l´alumnat amb dificultats necessita demanar ajuda o tornar a llegir el que se li demana
Tothom ho entén molt bé. Noto que deuen estar acostumats a treballar d´aquesta manera.
Grau de concentració i implicació
Força, és una classe amb pocs problemes de concentració pel que vaig observant . Pel que fa al grau  d´implicació és una mica diferent : noto alumnat molt més implicat que d´altre.
Molt implicats i concentrats en la feina tot l´alumnat.
Elements que distreuen o despisten
No hi ha elements de distracció.
Hi podria haver elements de distracció perquè és una classe amb un alumne amb un TC però ni es nota.
Seguiment de les consignes
Hi ha força seguiment de les consignes tot i que a ritmes molt diferents depenent de la comprensió   d´aquestes .
Seguiment total de les consignes donades.
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
El mestre dóna unes consignes per a tots i només fa una diferència amb l´alumna d´USEE a qui adapta i redueix la feina a fer. Són consignes força coherents tot i que alguns alumnes li pregunten sobre           l´exercici 3 i el mestre no deixa massa clar si cal fer-lo al full o al llibre.
La sessió acaba quan el professor proposa fer uns exercicis sobre aquells continguts explicats  entre tots , en grups de 4 . Pel que sembla avui faran els exercicis tots junts, en grups i no com altres dies de manera individual( això m´ho diu un dels alumnes )
Hi ha hagut conversa amb el docent  durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
El mestre no s´ha adreçat a mi en cap moment de la observació , en canvi si que ho han fet alguns alumnes per demanar-me què feia o perquè els ajudés en la feina a fer.
El mestre es va adreçant a mi per explicar-me el que va fent . Els alumnes se senten observats tot i que no em molesten no em pregunten massa res perquè abans de començar la sessió el professor ja els hi diu que jo estaré fent una observació aquella hora. 
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
No massa deures , poc temps de treball a classe i poc temps per a rellegir i entendre tot el que s´ha explicat.
Quatre exercicis de deures que han començat a treballar de seguida després del treball en grups. Pel que veig molts alumnes ho tenen acabat abans de que finalitzi la sessió i no tenen deures.



1 comentari:

  1. Trobo interessant la taula d'observació d'aula que has fet...però m'agradiria saber quins son els objectius del teu practicum...la observació a l'aula per poder recomanar estratègies o metodologies posteriors..? gràcies...així es podria entendre millor. Seguim treballant i reflexionant entre totes.

    ResponElimina