Després de posar una mica d´ordre a les quatre observacions fetes , de moment en tinc dues de força presentables que ja us puc penjar. Vaig estar dubtant molt sobre la graella a utilitzar i finalment i després de buscar bibliografia vaig decidir-me per aquest model extret d´un llibre que es diu Intervención educativa y diagnóstico psicopedagógico , de Bassedas , Huguet i Marrodán , Edit. Paidós,BCN (1989) . He de dir que la meva graella és una adaptació d´aquest model però que té en compte moltes coses de les que apareixen ern el model per a poder dur a terme una bona observació.
Aquestes dues primeres observacions les he fet una a cinquè i l´altre a sisè. He pogut comprovar , tal i com ja havia llegit en la meva biblografia bàsica del practicum ,que fer que l´aprenentatge es visqui com alguna cosa pràctica , personal i especial per l´alumne té molt més impacte que un aprenentatge genèric i estandaritzat . Això és una mica el que he pogut veure a la meva observació de sisè de primària: quan l´alumne es converteix en part activa , en experimentació activa , amb paraules de Kolb , fa que es motivi i que s´impliqui en els aprenentatges .Extracte , capitol 3 , Thorne , Kaye , Motivación y creatividad en clase , Edit. . Graó, núm 246 ,Barcelona, 2008 . pàgs. 34 i 35
Aquí teniu doncs, les meves dues primeres observacions .
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA
Items a tenir en compte
|
Cinquè de primària
|
Sisè de primària
|
CONTEXT
Dia i
Hora del dia
Docents que porten la classe
Distribució de l´espai de l´aula
INICI DE LA SESSIÓ
Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
Dimecres 21 de març
Matí
De 11,10 a 12,05
Professor tutor que també dóna llengua catalana
Alumnes asseguts d´un en un en fileres mirant tots cap a la pissarra .
El professor s´adreça a tota la classe per demanar-los els deures . Són consignes generals , tot i que hi ha dues consignes individuals a dos alumnes con cretament.
|
Divendres 23 de març
De 11,10 a 12,05
Professor que dóna llengua castellana a sisè ,no és el tutor.
Alumnes asseguts en fileres , d´un en un
El professor s´adreça a tota la classe per explicar-los com s´organitzarà la sessió d´avui i obre la pissarra digital amb uns exercicis que han de fer en parelles , seguint la pantalla , sense escriure res, per tal de repassar els continguts treballats fins ara ( de les 3 sessions anteriors) . Ho fa mitjantçant un programa , el PREZI , amb el que ell treballa i que penjo l´enllaç a continuació per a poder donar-hi una ullada. http://prezi.com/
|
Explicitació dels objectius d´ aprenentatge
|
Deixa clar que primer es corregiran els deures i després continuaran allà on van quedar l´ultim dia . No hi ha massa explicitació dels objectius de la sessió , l´alumnat haurà d´anar seguint la classe sobre la marxa.A l´inici de la sessió tampoc explica quines pàgines treballaran , ni si hi haurà deures per casa o no.
|
Molt ben explicitats . Deixa molt clar que cal primer repassar , després donar continguts i finalment treballar-los .
|
Interaccions amb l´alumnat per detectar coneixements previs
|
No trobo que hi hagi massa interaccions per repassar els coneixements previs/ el que fins ara s´ha treballat.
|
Explica que primer cal saber si tothom té clar el que s´ha treballat fins ara per poder continuar endavant. Fa preguntes a les parelles per veure si saben el que se´ls hi demana abans de començar amb l´exercici que els hi ha preparat.
|
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
|
Alumnat que escolta , però pel que veig es van preguntant entre ells , sense fer cap pregunta al mestre , només contesten quan el mestre els hi demana.
|
Molt atents , la majoria tenen la feina a punt sobre la taula i el llibre obert per la pàgina que han de treballar.
|
Tipus d´agrupaments ( individual, per parelles, per grups, etc...)
|
Treballen de manera individual , menys una persona del grup que té un mestre de la USEE que l´ajuda .
|
Treballen en parelles a l´inici de la sessió . Les parelles les va dient ell , no són en funció d´on estan asseguts , es van canviant de lloc depenent amb qui els hi toca treballar.
|
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
|
Activitat del tot reproductiva: corregeixen deures i es dediquen a reproduir el que han escrits en els seus fulls .
|
Activitat creativa i cooperativa . Han d´ajudar-se l´un a l´altre a resoldre l´exercici que va sortint a la pissarra digital.
|
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
|
Diferents graus d´autonomia depenent de l´alumnat . Noto que els alumnes més espavilats funcionen més sols i els que els hi costa més es perden o demanen ajuda al company que tenen més a prop. Mai al mestre .
|
Molt autònoms , fins i tot els que els hi costa més s´espavilen per a respondre i per donar el seu punt de vista en l´activitat en parelles.
|
DURANT LA SESSIÓ
Interaccions : alumne /professor ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
|
Durant la sessió , el professor va explicant els continguts i posa alguns exemples a la pissarra perquè s´entengui millor. El professor pren la inicitaiva i espera les respostes de l´alumnat. Només escriu tres exemples a la pissarra.
|
Durant la sessió , el professor organitza la classe de manera que els diferents exercicis que proposa tinguin maneres de treballar diferents . Primer proposa la correcció dels deures i es fa de manera individual tothom atenent al que té escrit. Després quan comença a treballar els continguts de la sessió , demana als alumnes que es posin en grups de 4 ( tot i que queda un grup de 3 perquè hi ha alumnes malalts ) i que provin de llegir entre tots el què s´explica en les pàgines del llibre . Un cop fet això a cada grup li assigna un apartat diferent perquè en 3 o 4 línies en facin un resum i un portaveu del grup provi d´explicar-ho a la resta de la classe.
|
Grau de comprensió de les tasques
|
Les tasques es comprenen de diferent manera segons l´alumnat : els més espavilats ho cacen de seguida però l´alumnat amb dificultats necessita demanar ajuda o tornar a llegir el que se li demana
|
Tothom ho entén molt bé. Noto que deuen estar acostumats a treballar d´aquesta manera.
|
Grau de concentració i implicació
|
Força, és una classe amb pocs problemes de concentració pel que vaig observant . Pel que fa al grau d´implicació és una mica diferent : noto alumnat molt més implicat que d´altre.
|
Molt implicats i concentrats en la feina tot l´alumnat.
|
Elements que distreuen o despisten
|
No hi ha elements de distracció.
|
Hi podria haver elements de distracció perquè és una classe amb un alumne amb un TC però ni es nota.
|
Seguiment de les consignes
|
Hi ha força seguiment de les consignes tot i que a ritmes molt diferents depenent de la comprensió d´aquestes .
|
Seguiment total de les consignes donades.
|
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
El mestre dóna unes consignes per a tots i només fa una diferència amb l´alumna d´USEE a qui adapta i redueix la feina a fer. Són consignes força coherents tot i que alguns alumnes li pregunten sobre l´exercici 3 i el mestre no deixa massa clar si cal fer-lo al full o al llibre.
|
La sessió acaba quan el professor proposa fer uns exercicis sobre aquells continguts explicats entre tots , en grups de 4 . Pel que sembla avui faran els exercicis tots junts, en grups i no com altres dies de manera individual( això m´ho diu un dels alumnes )
|
Hi ha hagut conversa amb el docent durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
|
El mestre no s´ha adreçat a mi en cap moment de la observació , en canvi si que ho han fet alguns alumnes per demanar-me què feia o perquè els ajudés en la feina a fer.
|
El mestre es va adreçant a mi per explicar-me el que va fent . Els alumnes se senten observats tot i que no em molesten no em pregunten massa res perquè abans de començar la sessió el professor ja els hi diu que jo estaré fent una observació aquella hora.
|
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
|
No massa deures , poc temps de treball a classe i poc temps per a rellegir i entendre tot el que s´ha explicat.
|
Quatre exercicis de deures que han començat a treballar de seguida després del treball en grups. Pel que veig molts alumnes ho tenen acabat abans de que finalitzi la sessió i no tenen deures.
|
Trobo interessant la taula d'observació d'aula que has fet...però m'agradiria saber quins son els objectius del teu practicum...la observació a l'aula per poder recomanar estratègies o metodologies posteriors..? gràcies...així es podria entendre millor. Seguim treballant i reflexionant entre totes.
ResponElimina