La meva llista de blogs

dijous, 18 d’octubre del 2012

Primera sessió d´observació

Molt bones,

Tot i que la  primera sessió d´observació vaig fer-la la setmana passada , us passo la graella que he utilitzat per recollir aquelles dades més rellevants i que m´han semblat més significatives .
Aquesta graella l´he elaborada jo seguint les pautes de diferents models trobats en llibres i webs  i m´ha semblat útil perquè té en compte:
  • les diferents fases de la sessió observada( inici, durant i final )  
  • les interaccions que es donen durant la sessió ( alumnes i mestres )  
  • les consignes que es donen a l´alumnat ( generals, individuals , per un grup reduit , etc, )  
Aquí us la deixo.A veure si us pot ser útil  .

GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA
CLASSES

Items a tenir en compte
2N DE PRIMÀRIA
Classe de llengua catalana
CONTEXT
Dia i
Hora del dia


Docents que porten la classe                              



Distribució de l´espai de l´aula


INICI DE LA SESSIÓ

Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
Dimecres 10 d´octubre 
Matí
De 10 a 10,40 H.

Mestra tutora de la classe .

Alumnes asseguts de dos en dos  i mirant tots endavant .
La mestra dóna unes consignes força generals per a tots , tot i que s´adreça a la taula de dos alumnes a qui els hi comenta que si hi ha algun problema o alguna cosa que no saben que alcin la mà .
Explicitació dels objectius                       d´ aprenentatge
Abans de començar la classe, la mestra explica què faran avui a la classe de llengua catalana : primer repassaran paraules a la pissarra entre tots, després faran un dictat i finalment treballaran una pàgina del llibre relacionada amb la sessió anterior .

Interaccions amb       l´alumnat per detectar coneixements previs
Fa força interaccions per detectar coneixements previs , ja que recorda la lectura feta en la sessió anterior i d´allà en treu les paraules que després els alumnes escriuran a la pissarra . Pregunta molt als alumnes i ajuda a aquells que ells ja sap que els hi pot costar. Si es mostren atents els felicita ( molt bé noia/i  ! fantàstic ! ) .
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
L´actitud de l´alumnat és molt bona ,i fins i tot són ells que ajuden a la mestra a recordar la sessió anterior amb alguns exemples : Doncs per això escrivim noranta amb o perquè ve de nou ....comenta un alumne .
Molt receptius  i força atents tot i ser un grup nombrós.
Tipus d´agrupaments (  individual, per parelles, per grups, etc...)
A l´inci de la sessió treballen tot el grup classe  junt.
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
És una activitat receptiva  , executiva i cooperativa  perquè a mesura que van recordant paraules van sortint a la pissarra a escriure-les.
 S´ajuden molt entre ells i veig que la mestra fa sortir força alumnes .
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
Hi ha de tot però en general semblen força autònoms.
DURANT LA SESSIÓ

 Interaccions  :             alumne /professor    ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
Quan comencen a fer el dictat , la mestra dóna unes indicacions molt clares ( recordeu que escrivim al  principi de frase , després d´un punt,....recordeu els noms de persona ....penseu amb les paraules trampa : que, el , en ....penseu en les paraules treballades ....) .
Val a dir que abans de començar el dictat fa sortir a dos alumnes a esborrar les paraulesque havien escrit a  la pissarra .
Els dos alumnes que sembla que presenten més dificultats en lectoescriptura  la mestra els hi repeteix i va fins a la seva taula a pronunciar i repetir les paraules si cal.
Noto que segueixen bé el dictat tot i que em sembla observar que vacil.len força abans d´escriure algunes paraules . 
Quan fan l´activitat del llibre , la mestra els hi comenta que poden trteballar en parelles i ajudar-se . Molts alumnes ho fan i em fixo que els dos alumnes amb dificultats també parlen amb el seu company i demanen ajuda .
Grau de comprensió de les tasques
Molt bo
Grau de concentració i implicació
Molt bé tot i el soroll que arriba del pati i del parlar fort d´un alumne que segueix un PI a la mateixa aula.
Elements que distreuen o despisten
L´alumne amb PI presenta també un trastorn de conducta i crida molt l´atenció de la mestra . Els alumnes semblen estar-hi acostumats i es distreuen però poc.
Seguiment de les consignes
Bé.
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
És una consigna general per tots i  la mestra els hi demana que alcin el dit quan hagin acabat  i que passarà a corregir la feina feta al llibre.
Observo que està més estona a la taula dels dos alumnes amb dificultats ( revisa i corregeix la feina feta )  i els felicita per la feina .

Hi ha hagut conversa amb el docent  durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
SÍ, una mica mentre els alumnes treballaven en parelles . Suposo que al ser al primer dia , els alumnes s´han sentit força aobservats
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
No posa deures tot i que demana als qui no han acabat d´enllestir-ho abans de sortir al pati.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada