Tot i que la primera sessió d´observació vaig fer-la la setmana passada , us passo la graella que he utilitzat per recollir aquelles dades més rellevants i que m´han semblat més significatives .
Aquesta graella l´he elaborada jo seguint les pautes de diferents models trobats en llibres i webs i m´ha semblat útil perquè té en compte:
- les diferents fases de la sessió observada( inici, durant i final )
- les interaccions que es donen durant la sessió ( alumnes i mestres )
- les consignes que es donen a l´alumnat ( generals, individuals , per un grup reduit , etc, )
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA
Items a tenir en compte
|
2N DE PRIMÀRIA
Classe de llengua catalana
|
CONTEXT
Dia i
Hora del dia
Docents que porten la classe
Distribució de l´espai de l´aula
INICI DE LA SESSIÓ
Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
Dimecres 10 d´octubre
Matí
De 10 a 10,40 H.
Mestra tutora de la classe .
Alumnes asseguts de dos en dos i mirant tots endavant .
La mestra dóna unes consignes força generals per a tots , tot i que s´adreça a la taula de dos alumnes a qui els hi comenta que si hi ha algun problema o alguna cosa que no saben que alcin la mà .
|
Explicitació dels objectius d´ aprenentatge
|
Abans de començar la classe, la mestra explica què faran avui a la classe de llengua catalana : primer repassaran paraules a la pissarra entre tots, després faran un dictat i finalment treballaran una pàgina del llibre relacionada amb la sessió anterior .
|
Interaccions amb l´alumnat per detectar coneixements previs
|
Fa força interaccions per detectar coneixements previs , ja que recorda la lectura feta en la sessió anterior i d´allà en treu les paraules que després els alumnes escriuran a la pissarra . Pregunta molt als alumnes i ajuda a aquells que ells ja sap que els hi pot costar. Si es mostren atents els felicita ( molt bé noia/i ! fantàstic ! ) .
|
Actitud de l´alumnat a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
|
L´actitud de l´alumnat és molt bona ,i fins i tot són ells que ajuden a la mestra a recordar la sessió anterior amb alguns exemples : Doncs per això escrivim noranta amb o perquè ve de nou ....comenta un alumne .
Molt receptius i força atents tot i ser un grup nombrós.
|
Tipus d´agrupaments ( individual, per parelles, per grups, etc...)
|
A l´inci de la sessió treballen tot el grup classe junt.
|
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
|
És una activitat receptiva , executiva i cooperativa perquè a mesura que van recordant paraules van sortint a la pissarra a escriure-les.
S´ajuden molt entre ells i veig que la mestra fa sortir força alumnes .
|
Grau d´autonomia de l´alumnat ( molt , poc, gens , etc...)
|
Hi ha de tot però en general semblen força autònoms.
|
DURANT LA SESSIÓ
Interaccions : alumne /professor ( qui pren la iniciativa, amb quina freqüència , ajudes que dóna el professor, respostes de l´alumne al suport rebut, caldrien altres tipus d´ajuda ?)
|
Quan comencen a fer el dictat , la mestra dóna unes indicacions molt clares ( recordeu que escrivim al principi de frase , després d´un punt,....recordeu els noms de persona ....penseu amb les paraules trampa : que, el , en ....penseu en les paraules treballades ....) .
Val a dir que abans de començar el dictat fa sortir a dos alumnes a esborrar les paraulesque havien escrit a la pissarra .
Els dos alumnes que sembla que presenten més dificultats en lectoescriptura la mestra els hi repeteix i va fins a la seva taula a pronunciar i repetir les paraules si cal.
Noto que segueixen bé el dictat tot i que em sembla observar que vacil.len força abans d´escriure algunes paraules .
Quan fan l´activitat del llibre , la mestra els hi comenta que poden trteballar en parelles i ajudar-se . Molts alumnes ho fan i em fixo que els dos alumnes amb dificultats també parlen amb el seu company i demanen ajuda .
|
Grau de comprensió de les tasques
|
Molt bo
|
Grau de concentració i implicació
|
Molt bé tot i el soroll que arriba del pati i del parlar fort d´un alumne que segueix un PI a la mateixa aula.
|
Elements que distreuen o despisten
|
L´alumne amb PI presenta també un trastorn de conducta i crida molt l´atenció de la mestra . Els alumnes semblen estar-hi acostumats i es distreuen però poc.
|
Seguiment de les consignes
|
Bé.
|
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió
Consignes finals
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
|
És una consigna general per tots i la mestra els hi demana que alcin el dit quan hagin acabat i que passarà a corregir la feina feta al llibre.
Observo que està més estona a la taula dels dos alumnes amb dificultats ( revisa i corregeix la feina feta ) i els felicita per la feina .
|
Hi ha hagut conversa amb el docent durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
|
SÍ, una mica mentre els alumnes treballaven en parelles . Suposo que al ser al primer dia , els alumnes s´han sentit força aobservats
|
Deures a fer
( coherència amb la sessió , temps per a fer –los, volum de feina , etc...)
|
No posa deures tot i que demana als qui no han acabat d´enllestir-ho abans de sortir al pati.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada