Molt bones a tots,
Avui he tornat al centre de pràctiques perquè he volgut observar altra vegada i amb més deteniment com actuen els dos alumnes amb qui m´he centrat en aquest Practicum II . Fins ara m´havia centrat molt en el desenvolupament general de la classe però necessito tenir més dades observables i objectives dels dos alumnes que treballo.
Per això, partint de la graellá d´observació que he utilitzat anteriorment , l´he modificada i ara em serà molt ´més útil.
Us ho penjo per veure què us sembla .
GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA D´ALUMNES AMB TRASTORNS DE LLENGUATGE I
DIFICULTATS EN LECTOESCRIPTURA
CLASSES
Items
a tenir en compte
|
2n
Primària
|
CONTEXT
Dia
i
Hora
del dia
Docents
que porten la classe
Distribució
espai físic a l´aula
INICI
DE LA SESSIÓ
Consignes
inicials
(
generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència ,
claredat, etc....)
|
Dimarts
6 de novembre
Matí
De
10 a 10,40 h .
Classe
de llengua catalana
Mestra
tutora de la classe .
Alumnes
asseguts en files de dos en dos ( ha canviat la distribució de
l´alumnat per parelles en comptes de 3 en 3 ) i mirant tots
endavant .
La
mestra s´adreça a tota la classe en general . Observo que mentre
està comentant la pàgina que treballaran en R. encara no ha
trobat la pàgina i pregunta a la seva companya quina pàgina és
.
|
Interaccions
amb l´alumnat amb dificultats
|
La
feina que avui estan treballant comporta força lectura . És per
això que la mestra proposa primer una lectura col.lectiva de tota
la classe i ho fa demanant voluntaris per llegir . L´A. aixeca la
mà dues vegades i la mestra li fa llegir un paràgraf curt . Quan
acaba la felicita ( “molt bé A. , segueix així, bona feina
!”). En R. no aixeca la mà per res , en cap moment de la
lectura col.lectiva
.
|
Actitud
de l´alumnat amb dificultats a l´inici de la sessió
(
escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al
mestre/a?
|
L´actitud
de l´A. i en R. és correcte. Tos dos escolten tot i que en R. no
participa massa . Observo que l´A. en dues ocasions pregunta al
nen de darrera si s´ha de fer l´exercici 3 , un dels proposats
per la mestra . En R. no pregunta a ningú i es posa a treballar.
|
Tipus
d´agrupaments ( individual, per parelles, per grups, etc...)
|
Treballen
tot el grup classe junt primer oralment i després passen a fer el
treball per escrit individualment .
|
Tipus
d´activitat
(
receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa
)
|
És
una activitat receptiva , executiva on han d´ escoltar i entendre
primer per després poder fer la pàgina de comprensió de la
lectura feta. .
|
Grau
d´autonomia de l´alumnat amb dificultats ( molt , poc, gens ,
etc...)
|
L´A.
, tal i com ja em semblava , és molt autònoma i veig que té
força estratègies per treballar sola sense que l´ajudin massa .
Si no se´n surt , mira què fa el seu company o bé pregunta .
En
R. no pregunta per res i quan es hora de treballar , tot i no
entendre-ho, va al seu aire . Després la mestra ha d´ajudar-lo i
tornar-li a explicar per corroborar que entén què ha de fer.
|
DURANT
LA SESSIÓ
Interaccions
: alumne /professor durant
les tasques a fer.
|
Mentre
dura el treball escrit individual la mestra els hi pregunta a en
R. I a l´A. Si han entès què havien de fer.l´A. Diu que sí i
es posa a treballar. En R. Diu que també però no es posa a
treballar de seguida. Observo que torna a llegir els exercicis i
després comença a fer-los.
La
mestra va passant per les taules i va mirant si tots han entès la
feina a fer. S´atura davant la taula d´en R. , li demana que li
expliqui què ha escrit i li fa esborrar i tornar a llegir
l´enunciat de l´exercici.
|
Grau
de comprensió de les tasques
dels alumnes observats
|
Regular
en els dos alumnes . Observo manca de seguretat en ambdós alumnes
.
|
Grau
de concentració i implicació
|
Bo
el grau de concentració en els dos alumnes i bo el grau
d´implicació de l´A. I regular el d´en R.
|
FINALITZACIÓ
DE LA SESSIÓ
Com
acaba la sessió
|
La
mestra demana de corregir la feina que s´ha fet entre tots. Torna
a demanar voluntaris per a fer-ho. Ni l ´A. Ni en R. Demanen per
participar.
|
Hi
ha hagut conversa amb el docent durant la sessió d´observació ?
Els alumnes s´han sentit observats ?
|
He
intentat asseure´m al mateix lloc on ja ho havia fet els altres
dies que havia anat a fer observacions. Això ha fet que els
alumnes ja em coneguessin i no s´estranyessin de la meva
presència ni es sentissin observats .
He
pogut parlar en dos moments de la classe amb la mestra: un en que
ella m´ha comentat la feina que tenia pensada per fer avui i
l´altre quan m´ha demanat que m´acostés a veure la feina que
feia en R. I l´A.
|
Altres
observacions
|
Vull
comentar que observo a la mestra molt motivada amb aquest alumnat
i molt disposada a que ells no se sentin angoixats pel fet de
tenir certes dificultats en llenguatge i lectoescriptura.
Ella
no els força mai a res i respecta el seu ritme d´aprenentatge.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada