La meva llista de blogs

dimarts, 6 de novembre del 2012

Més observacions a l´aula i més específiques

Molt bones a tots,

Avui he tornat al centre de pràctiques perquè he volgut observar altra vegada i amb més deteniment com actuen els dos alumnes amb qui m´he centrat  en aquest Practicum II . Fins ara m´havia centrat molt en el desenvolupament general de la classe  però necessito tenir més dades observables i objectives  dels dos alumnes que treballo.
Per això, partint de la graellá d´observació que he utilitzat anteriorment , l´he modificada i ara em serà molt ´més útil.
Us ho penjo per veure què us sembla .



GRAELLA D´OBSERVACIÓ D´AULA D´ALUMNES AMB TRASTORNS DE LLENGUATGE I
 
 
 
DIFICULTATS EN LECTOESCRIPTURA

CLASSES


Items a tenir en compte
2n Primària
CONTEXT
Dia i
Hora del dia


Docents que porten la classe


Distribució espai físic a l´aula
INICI DE LA SESSIÓ


Consignes inicials
( generals , per parts, col.lectives, individuals, coherència , claredat, etc....)
Dimarts 6 de novembre
Matí
De 10 a 10,40 h .
Classe de llengua catalana


Mestra tutora de la classe .


Alumnes asseguts en files de dos en dos ( ha canviat la distribució de l´alumnat per parelles en comptes de 3 en 3 ) i mirant tots endavant .
La mestra s´adreça a tota la classe en general . Observo que mentre està comentant la pàgina que treballaran en R. encara no ha trobat la pàgina i pregunta a la seva companya quina pàgina és .
Interaccions amb l´alumnat amb dificultats
La feina que avui estan treballant comporta força lectura . És per això que la mestra proposa primer una lectura col.lectiva de tota la classe i ho fa demanant voluntaris per llegir . L´A. aixeca la mà dues vegades i la mestra li fa llegir un paràgraf curt . Quan acaba la felicita ( “molt bé A. , segueix així, bona feina !”). En R. no aixeca la mà per res , en cap moment de la lectura col.lectiva .

Actitud de l´alumnat amb dificultats a l´inici de la sessió
( escolta ? entén? Fan preguntes als companys? Fan preguntes al mestre/a?
L´actitud de l´A. i en R. és correcte. Tos dos escolten tot i que en R. no participa massa . Observo que l´A. en dues ocasions pregunta al nen de darrera si s´ha de fer l´exercici 3 , un dels proposats per la mestra . En R. no pregunta a ningú i es posa a treballar.
Tipus d´agrupaments ( individual, per parelles, per grups, etc...)
Treballen tot el grup classe junt primer oralment i després passen a fer el treball per escrit individualment .
Tipus d´activitat
( receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa )
És una activitat receptiva , executiva on han d´ escoltar i entendre primer per després poder fer la pàgina de comprensió de la lectura feta. .
Grau d´autonomia de l´alumnat amb dificultats ( molt , poc, gens , etc...)
L´A. , tal i com ja em semblava , és molt autònoma i veig que té força estratègies per treballar sola sense que l´ajudin massa . Si no se´n surt , mira què fa el seu company o bé pregunta .
En R. no pregunta per res i quan es hora de treballar , tot i no entendre-ho, va al seu aire . Després la mestra ha d´ajudar-lo i tornar-li a explicar per corroborar que entén què ha de fer.
DURANT LA SESSIÓ


Interaccions : alumne /professor durant les tasques a fer.
Mentre dura el treball escrit individual la mestra els hi pregunta a en R. I a l´A. Si han entès què havien de fer.l´A. Diu que sí i es posa a treballar. En R. Diu que també però no es posa a treballar de seguida. Observo que torna a llegir els exercicis i després comença a fer-los.
La mestra va passant per les taules i va mirant si tots han entès la feina a fer. S´atura davant la taula d´en R. , li demana que li expliqui què ha escrit i li fa esborrar i tornar a llegir l´enunciat de l´exercici.

Grau de comprensió de les tasques dels alumnes observats
Regular en els dos alumnes . Observo manca de seguretat en ambdós alumnes .
Grau de concentració i implicació
Bo el grau de concentració en els dos alumnes i bo el grau d´implicació de l´A. I regular el d´en R.
FINALITZACIÓ DE LA SESSIÓ
Com acaba la sessió

La mestra demana de corregir la feina que s´ha fet entre tots. Torna a demanar voluntaris per a fer-ho. Ni l ´A. Ni en R. Demanen per participar.
Hi ha hagut conversa amb el docent durant la sessió d´observació ? Els alumnes s´han sentit observats ?
He intentat asseure´m al mateix lloc on ja ho havia fet els altres dies que havia anat a fer observacions. Això ha fet que els alumnes ja em coneguessin i no s´estranyessin de la meva presència ni es sentissin observats .
He pogut parlar en dos moments de la classe amb la mestra: un en que ella m´ha comentat la feina que tenia pensada per fer avui i l´altre quan m´ha demanat que m´acostés a veure la feina que feia en R. I l´A.
Altres observacions
Vull comentar que observo a la mestra molt motivada amb aquest alumnat i molt disposada a que ells no se sentin angoixats pel fet de tenir certes dificultats en llenguatge i lectoescriptura.
Ella no els força mai a res i respecta el seu ritme d´aprenentatge.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada