El djous passat i després d´haver parlat amb la logopeda de l´escola de pràctiques , vaig assitir a una reeducació que fa l´A. en un centre extern.Vaig anar primer al centre Ginesta a demanar si podia assistir a algunes de les sessions de reeducació que fa l´A. i no em van posar cap problema . L´A. no hi va sola, ho fa amb una altra nena que també té una problemàtica semblant a la seva , l´A. . L´Estibaliz és la logopeda del centre Ginesta on va l´A. des del novembre des del curs passat .Demano permís al pares de l´A. i els hi passo un full de la protecció de dades que em firmen sense cap problema . La logopeda de l´escola de pràctiques els havia informat que segurament asisitiria a alguna de les sessions al centre Ginesta . Em comprometo a no treure fotos dels nens / es , sinó només de les feines i dels exercicis que fan. Els hi dóno les gràcies per endavant .
Inici de la sessió
La sessió comença amb l´Estibaliz que els hi explica a totes dues què faran durant la sessió . Ella porta una guió de com es desenvoluparà la sessió i me´l deixa veure . Primer faran uns exercicis de discriminació auditiva que aniran augmentant de dificultat poc a poc, després faran uns exercicis de discriminació fonològica i finalment faran uns exercicis de memòria . Cada sessió fan unes praxis en una sala annexa on fan les sessions de reeducació però avui l´Estibaliz decideix no fer-les i deixar-les pel proper dijous.
Desenvolupament de la sessió
L´Estibaliz treu un llibret força gruixut on hi ha tot de dibuixos .M´explica que és un material excel.lent per treballar amb nens /es que tenen problemàtiques com la de l´A. ( trastorns de llenguatge i dificultats en lectoescriptura ) .L´única pega , segons ella ,és que és un material auditiu que està en castellà i que li cal anar-lo traduint i anar fent un esforç per fer-los pensar en català. A l´A. m´explica que ja li va bé perquè és castellanoparlant i ha de pensar-ho en català i li va de meravella.
Comencen sentint un sons a l´ordinador i en una làmina on hi ha quatre dibuixos han de destriar quin so és . Ho fan tipus joc i aniran anotant la puntuació que treuen en una llibreta que tenen al centre i on hi van fent els exercicis ( discriminació auditiva ) . Cap problema, les dues nenes ho ho fan molt bé.
Poc a poc l´Estibaliz els hi complica : ara sentiran dues paraules que només tenen un so que canvia , miraran la làmina on ara hi ha dos dibuixos i ara no anotaran la puntuació sinó que provaran de dir la paraula en català . Després l´escriuran i quan l´hagin escrit , pensaran una frase i l´escriuran (discriminació fonològica )
Una de les paraules és mama . L´A. l´escriu sense problemes i prova de fer uan frase . Escriu " la mama cunia " . L´Estibaliz s´ho mira i li diu que llegeixi què ha escrit .
- Ella diu "la mama cuina" ,
-Vols dir ? li pregunta ella .
-Ai no ! diu la nena , i ho esborra i ho escriu correctament , "la mama cuina ".
Després surt la paraula "taula" .
L´A. prova d´escriure una frase i escriu " la taula a sobre hi ha fruita " .
L´Estibaliz li demana que la llegeixi i que pensi si ella ho diria així. L´A. diu que sí, que ja està bé i no ho vol canviar. Després la logopeda li torna a llegir la frase i li fa en forma de pregunta .
- Si jo et dic on és la fruita , tu què em contestes ?
- A sobre de la taula ....
-Doncs, com seria la frase que tu has escrit ?
- A sobre la taula hi ha fruita , i canvia la frase .
Acabament de la sessió
L´Estibaliz els hi proposa a les dues nenes acabar la sessió fent uns jocs de memòria escoltant l´ordinador. Ja ho deuen haver fet altres dies i elles es posen a aplaudir i diuen bien !!!! . Com que deuen estar cansades , la logopeda els hi comenta què els hi sembla de fer-ho dues vegades oral i dues vegades escrit . . D´acord , però serà per torns, una vegada l´A. i l´latra l´A. L´Estibaliz em comenta que aquests jocs són per treballar la memòria i per entrenar-la perquè tiotes dues tenen poca capacitat de retenció i quan llegeixen els hi costa molt comprendre perquè no retenen el que han llegit . D´aquesta manera entrenen la memòria jugant. Marxen molt contentes i em demanen si tornaré un altre dia a fer fotos a les llibretes . Els hi dic que potser sí .
Com que no havia pogut veure l´estona que estan fent praxis , pregunto a l´Estibaliz si puc fer fotos a uns nens que entren després d´elles a fer reeducació. Faig unes fotos i em fixo en els exercicis que fan. L´Estibaliz m´explica que tots els exercicis són per tonificar la zona de les dents, paladar, llavis , etc.. és a dir allà on s´articulen els sons .L´objectiu és exercitar l´aparell bucofonador per tal que amb aquesta gimnàstica hi hagi un major domini de la musculatura de la llengua i els llavis i una agilitat més gran lingual i labial. D´aquesta manera s´aconsegueix que els sons de la parla es produeixin correctament , de forma clara i entenedora .
Des d´aquí vull agrair al centre Ginesta les facilitats que m´han donat per a poder dur a terme les observacions.
Us penjo unes fotos de la sessió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada